29 November 2008

Renungan.


        Perjuangan memerlukan masa yang panjang,penuh dengan ranjau dan halangan .Perjuangan juga mempunyai  peringkat-peringkat yang perlu ditempuhi. Kesemuanya  ini memerlukan kepada pembaharuan. Apabila sesorang itu sentiasa bertindak atau berjuang bersama-sama jemaah maka ianya akan lebih aktif dan sentaisa meningkatkan keyakinan dan keazaman.
      
       Sebaliknya apabila  sesorang itu meninggalkan perjuangan bersama jemaah bahkan memilih jalan berjuang bersendirian,dia akan kehilangan teman yang dapat memberangsangkannya,juga menggalak dan menasihatinya di samping memperingatkannya tentang tuhan nya.Lama-kelamaan ia akan lemah dan jemu.Akhirnya ia akan bertindak ala kadar walaupun ia tetap berhasrat bekerja untuk Islam.Maka sebab itulah Islam sentiasa menegaskan agar kita sentiasa bersama jamaah,jangan berpecah belah.

Nabi S.A.W bersabda:
       Hendaklah kamu bersama jemaah dan janganlah kamu berpecah.Sesungguhnya syaitan akan menghampiri orang yang berseorangan dan menjauhkan diri dari orang  yang berdua. sesiapa yang ingin berada di tengah syurga,maka ia hendaklah sentiasa bersama jamaah.

                                                                                                          

Tiada ulasan: